Vissza

Kis lépés vagy nagy ugrás

Eastron | 
2001. február 27.
Kis lépés vagy nagy ugrás címmel cikk jelent meg a Kreatív Online-ban B2B megoldások a plakátpiacon témában, a cikk az elektronikus plakátpiac lehetőségeivel és az ezt kiszolgáló megoldásokkal foglalkozik.

Rólunk írták

Kis lépés vagy nagy ugrás?

B2B megoldások a plakátpiacon [2001.02.28.]

Tavaly év végén, alig néhány nap különbséggel két, a közterületi reklámot érintő internetes megoldás is megjelent a piacon. A Recomp Rt. NetTI nevű médiakereskedelmi kommunikációs programja, illetve az Eastron Rt. e-Plakát nevű reklámtábla-nyilvántartó és -értékesítő rendszere gyökeresen eltérő piacképre, valamint filozófiára épül, és - noha konkurens termékekről van szó - alapvetően mást ígér.

A közterületet régóta egyenlőtlen erőviszonyok jellemzik. A kínálati oldalon hat nagyobb médiatulajdonos, tíz-egynéhány kisebb cég, valamint néhány "kalózvállalkozás" található, niklaimíg a keresleti oldalt javarészt három optimalizáló társaság jelenti, amelyek együttesen a teljes forgalom háromnegyedét biztosítják. Az e-Plakát létrejöttében közreműködő reklámszakemberek (Niklai Péter, a Magyar Közterületi Reklámszövetség volt főtitkára, valamint Szigeti Péter, az Ankünder Megaboards ügyvezető igazgatója) szerint a specialisták lényegesen előnyösebb alkupozícióban vannak a médiatulajdonosokkal szemben, ami aránytalanságokhoz vezet. Lényegileg a médiatulajdonosok kiszolgáltatottak a három optimalizálónak, akik már nem is alkudoznak, hanem diktálnak a piacon. (E nézetet osztja több, a Kreatív által megkérdezett plakáttulajdonos cég vezetője is, más kérdés, hogy nem feltétlenül az e-businessben látják a megoldást.)

Nem a két oldal súlybeli eltérését emelik ki a NetTI (Network Trading Interface) közterületi médiakereskedelmi kommunikációs programot kifejlesztő Recomp Rt.-nél. A szoftver ismertetőjéből kiderül: "A program kidolgozását a közterületi média piacon tevékenykedő cégek azon szándéka indította el, hogy azonos szempontrendszerek alapján azonos formában, azonos eszközökkel, így azonos lehetőségek mellett folytathassák mindennapi kereskedelmi tevékenységüket."

A helyzetértékelések és a vélt igények különböző látásmódjából eredően két egymással versengő, ám mégis jelentős különbségeket mutató alkalmazás született.

e-Plakát

Jóval többre vállalkozik az Eastron Rt. által kifejlesztett e-Plakát. A rendszer ugyanis nem csupán a kommunikációt kívánja hatékonyabbá tenni, hanem lehetővé teszi az összes magyarországi óriásplakát és city-light reklámtábla mindig aktuális nyilvántartását és ezen reklámfelületek értékesítését. A szoftver megtervezésekor egy, a közterületi reklámpiac szereplőitől független rendszer kifejlesztése volt a cél, amely előfizetés esetén bárki számára hozzáférhető, és amely alkalmas a médiatulajdonosok értékesítési tevékenységének bővítésére és hatékonnyá tételére - tájékoztatta a Kreatívot Peredi János, az Eastron Rt. vezérigazgatója. A rendszer működésének alapja egy egységes, valamennyi magyarországi óriásplakát és city-light tábla adatait tartalmazó adatbázis, amely az elképzelések szerint az Eastron szerverén fut majd.

Az adatállományból bármelyik piaci szereplő - hozzáférési joga függvényében és díjfizetés ellenében - kampányterveket készíthet. A rendszer alkalmas a Szonda Outdoor termékcsaládjához való kapcsolódásra. Ahhoz azonban, hogy valóban önállóan lehessen közterületi médiatervet készíteni, ezen túlmenően szükség van egy egységes - valamennyi közterületi reklámfelületet azonos szempontok szerint és azonos módon - értékelő rendszerre is, jelenleg azonban nincs ilyen a piacon. Peredi János elmondta, tárgyalnak a Szonda Ipsosszal arról, hogy a kutató cég optimalizáló rendszere csatolható legyen az e-Plakáthoz.

A rendszer a tervezésen túl támogatja a vásárlást is, elvégzi az ehhez szükséges adminisztrációt. Automatikusan kezeli a szezonális, mennyiségi, kampány- és az egyes ügyfeleknek járó kedvezményeket, de lehetőséget biztosít az egyedi alkuk révén elért kedvezmények használatára is, így a vásárló mindig az őt érintő aktuális árat látja a képernyőn.

Mit hoz a jövő?

Nehéz megjósolni a két rendszer piaci fogadtatását. Szabó Tamás szerint a NetTI mellett szól többek között viszonylagos olcsósága: a vásárlók számára használata ingyenes, míg a médiaoldalnak a nettó 60 ezer forintos alapdíj mellett ezer táblánként 15 ezer forintjába kerül használata. A rendszer további előnye, hogy nem igényel sem beruházást, sem komolyabb tanulási folyamatot, minden fél megszokott táblanyilvántartó rendszerét használhatja. Előnyére szolgálhat továbbá, hogy a médiatulajdonosok szabad táblaállománya - ellentétben az e-Plakáttal - nem látható, ami - Szabó szerint - javítja alkupozíciójukat. A rendszer ugyanakkor a piac strukturális problémáján nem képes változtatni, hiszen nem tesz lehetővé teljesen önálló médiatervezést, illetve -vásárlást, az optimalizálók szakértelmét nem képes helyettesíteni.

Niklai Péter szerint éppen ez az, amire viszont az e-Plakát képes lehet, igaz, nem éppen olcsón és nem éppen úgy, hogy a médiatulajdonosok szabad táblaállománya minden vevő számára transzparens. Optimalizáló szoftverrel együttműködve a táblák válogatása automatikus, azaz a legkedvezőbb halmaz válik csak láthatóvá. A rendszer alapdíja cégenként hozzávetőleg havi 100 ezer forint, melyhez a médiatulajdonosok számára 600 forint/tábla további díj tartozik. Jelentős kedvezményt jelent a médiatulajdonosi körnek, hogy az e-Plakát az első évben nem kér adatforgalmi díjat, és a tervek szerint a későbbiekben az ebből befolyó összeg 20 százalékát táblaszám-arányosan visszaosztja a belépőknek. Minden médiatulajdonosnak magának kell értékelnie, hogy előnynek vagy hátránynak tartja-e azt, hogy a rendszer egyben felület-nyilvántartóként is működik. Peredi János szerint - bár nem feltétlenül szükséges átállni a megszokott táblanyilvántartó rendszerről az e-Plakátra - mindenképpen előnyös, mivel számos olyan statisztikai funkciót, vezetői információt és áttekintő képet nyújt, amire a jelenleg elterjedt szoftverek nem képesek.

A megkérdezett szakértők - ha egyáltalán hallottak már róla - elég vegyes fogadtatásban részesítették a két rendszert. Hetényi Szabolcs, a PPI ügyvezetője szerint az e-Plakát koncepciója elvi síkon jó, de nem megvalósítható, ráadásul az alkalmi vevők nem lennének hajlandók megfizetni a szoftver használatát. Véleménye szerint a NetTI ezzel szemben kevesebbet akar, de azt reálisan nyújtja. Hetényi szerint azonban őket nem érinti a rendszer. "Ha bevezetik, élünk vele, de ott kezdődik a mi tevékenységünk, ahol ez befejeződik" - fogalmazott az igazgató. Hidvéghy Melinda, az Outdoor ügyvezető igazgatója szerint az e-Plakát nagyon előremutató dolog, de talán előrébb jár, mint ahol a szakma jelenleg tart. Véleménye szerint a közterületen számos más probléma megoldása fontosabb, többek között a mérhetőség és a más médiumokkal való összehasonlítás megteremtése.

[Kreatív Online 2001. március 5, hétfő]

English Site